الگوریتم پنگوئن و نکاتی که در سئو باید مد نظر داشت


گوگل پنگوئن نام یکی ازالگوریتم های گوگل است که در آوریل سال ۲۰۱۲ منتشر شد. هدف از این الگوریتم برخورد با وب سایت هایی می باشد که در آنها اصولی که گوگل به آنها اعتقاد دارد رعایت نشده است. در این الگوریتم تمرکز گوگل روی وب سایت هایی می باشد که در آنها از تکنیک های کلاه سیاه (Black Hat SEO) استفاده شده است که این اصول براساس Google’s Webmaster Guidelines تعریف میشوند. تکنیک هایی مانند Keyword Stuffing , cloaking و شرکت در تبادل لینک هایی که به نام Link Schemes معروف هستند.
طبق بررسی های گوگل این الگوریتم جدید تا کنون نزدیک به ۳.۱ درصد از نتایج زبان انگلیسی و تقریبا ۳ درصد از زبان هایی مانند آلمانی و عربی را تحت تاثیر خود قرار داده است. البته در زبان هایی که محتوای اسپم آنها بیشتر است این درصد بیشتر می باشد.
آپدیت دوم پنگوئن در تاریخ ۲۵ May کار خود را شروع کرد و طبق نتایج گوگل در حدود یک دهم درصد از نتایج زبان انگلیسی را تحت تاثیر قرار داده است.

آغاز به کار پنگوئن ۱٫۱

سوال اصلی این است که چه تفاوتی بین پاندا و پنگوئن وجود دارد؟
هدف اول پاندا برخورد با وب سایت هایی بود که باعث میشدند کاربر در آنها احساس راحتی نکند. مثلا پاندا در آپدیت ژانویه ۲۰۱۲ خود برخورد با وب سایت هایی را که تبلیغات بیش از حد دارند آغاز کرد. و یا برخورد با وب سایت هایی را که دارای محتوای ضعیف هستند نیز می توان جزوی از این اقدامات دانست. می توان گفت که پاندا ، به نوعی کاربر محور بود؛
در صورتی که در الگوریتم پنگوئن آپدیت ها زیاد کاربر محور نیستند و گوگل بیشتر سعی دارد در این آپدیت وب سایت هایی را که واقعا اسپم هستند و سعی در گول زدن گوگل را دارند حذف کند.

سوال مهم تر این است که چطور از خطرات محکومیت وب سایتمان توسط این الگوریتم مصون باشیم؟
در انجمن Warrior Forum پاسخی جالب به این سوال داده شده است:

به بازدیدی که از طرف گوگل به سمت شما می آید اهمیت ندهید و براساس آن برنامه ریزی نکنید.سعی کنید به جای گوگل با کاربران و همکاران خود رابطه برقرار کنید.نظر دادن در وبلاگ های دیگران و ارسال پست های مختلف برای دیگران میتواند برای ایجاد محبوبیت در مدت زمان کمی میتواند بسیار مفید باشد.و جالب اینجاست که شما در این مدت به گوگل اهمیت نمی دهید اما کم کم گوگل به شما اهمیت میدهد.


بیشتر : 

طراحی وب سایت 

تا به حال مطالب بسیاری در مورد ریکاوری از پنگوئن منتشر شده اما واقعا میتوان پاسخ بالا را راه حل خوبی برای ریکاوری از تمام اپدیت های پنگوئن دانست.
اما به طور کلی روش های ریکاوری از آپدیت های (گوگل پنگوئن) را میتوان در موارد زیر دسته بندی کرد:

بهینه سازی بیش از اندازه (Over Optimization)

بهینه سازی بیش از اندازه ( Over Optimization ) میتواند اولین و رایج ترین دلیل برای همه ی وب سایت ها باشد. بسیاری از وب مستران ما با مباحث سئو آشنا نیستند و زمانی هم که آشنا شدند روش استفاده از آن را نمی دانند. برای مثال بسیاری براین باور هستند که تک تک اصول سئو باید در یک وبسایت رعایت شود به طور مثال خیلی مواظبند که از تگ h1 بیشتر از یک بار در هر صفحه استفاده نشود ، این موضوع بد نیست اما یکی از مدیران گوگل در پاسخ به این سوال که آیا بیشتر از یکی بودن تگ h1 بد است یا نه گفت که در وبلاگ خودش بیشتر از ۲ تگ h1 در یک صفحه دارد! این مورد و نیز موارد مشابه از جمله مواردی هستند که به آن ها بهینه سازی بیش از حد گفته میشود. در واقع حقیقت این است که شما سایتی را بهینه سازی کرده اید که اصلا برای کاربر نمی باشد و هدف شما فقط خوشحال کردن موتورهای جستوجو می باشد.
باید این نکته را بدانید که در ایجاد هر وب سایتی یک “هدف” دلیل اصلی ایجاد آن میباشد.اگر هدف اولتان فقط راضی کردن موتورهای جستوجو باشد به این کار شما
Over Optimization گفته میشود.

درصد بالای Anchor Text

درصد بالای Anchor text یکسان یکی دیگر از دلایلی است که در اپدیت گوگل پنگوئن شما را دچار مشکل خواهد کرد. برای مثال فرض کنید شما در بخش طراحی وب سایت مشغول به فعالیت باشید و در پایین همه ی قالب هایی که طراحی کرده اید متنی یکسان با نام شرکتتان زده باشید.این ممکن است برای شما مشکل درست کند! سعی کنید آن ها را تغییر بدهید و همه را به طور یکسان ننویسید. وبسایت Search Engine Watch آماری ارائه داده است که در آن اشاره شده اگر ۶۰ درصد Anchor Text هایتان یکسان باشد شما جریمه خواهید شد.

لینک های فوتر

لینک های فوتر (Footer Links) نسبتا مشابه مورد قبلی می باشد اما با این تفاوت که لینک هایی که در این بخش قرار میگیرد میتواند از لینک های داخلی تا خارجی هر نوع لینکی باشد. توجه داشته باشید که بهترین حالت ، استفاده از لینک های Random می باشد و همچنین با ۱ یا ۲ لینک جریمه نخواهید شد!

لینک های اسپم

این مورد هم بسیار رایج است. متاسفانه تعداد زیادی از وب مسترهای فارسی زبان هر جا لینک رایگان می بینند لینک وب سایت خود را در آن جا ثبت می کنند. رایج ترین این مشکلات زمانی رخ می دهد که به دایرکتوری هایی برمیخورند که لینک را رایگان ثبت می کنند و فکر میکنند هر دایرکتوری Dmoz است.این بدترین اشتباهیست که می تواند رخ دهد زیرا بسیاری از این لینک ها اسپم هستند و اصلا ارزشی ندارند.
تا قبل از ارائه ی الگوریتم پنگوئن گوگل میگفت ما فقط لینک های خوب را بررسی می کنیم و از لینک های ضعیف میگذریم. اما در این الگوریتم تمامی لینک ها بررسی می شود و براساس اهمیت و قدرت لینک امتیاز بندی می شود.برای ریکاوری از این مشکل شما باید با ابزارهای مختلفی مانند Open Site Explorer یا Ahrefs لینک های ورودی خود را بررسی کنید و آنهایی را که ضعیف هستند حذف کنید. تعجب نکنید باید لینک های خود را حذف کنید .
۴ مورد بالا می تواند دلایل اصلی جریمه شدن وب سایت ها باشد. همچنین دلایلی مانند لینک های ورودی از وب سایت های غیرفعال و یا لینک از مطالب بی ربط یا لینک های داخلی ضعیف هم جزو مواردی هستند که در بعضی از وب سایت ها به آن ها اشاره شده است.
حال این بخش صحبت ما با آن هایی می باشد که با پنگوئن مشکلی نداشته اند اما احساس
می کنند از موارد بالا که ذکر کردیم در وب سایت آن ها ممکن است باشد.اول از همه سریعا مشکل را حذف کنید چون که دچار نشدن به مشکل هرگز به معنی دور بودن از چشمان گوگل نیست.
اما شاید وب سایت شما شامل هیچ کدام از موارد بالا نباشد و یک White Hat میانه رو باشید توصیه ی ما به شما این است که:

  • سعی کنید از وبلاگ های با موضوع مشترک و از پست های هم موضوع لینک بگیرید.
  • اهمیت Google Webmaster Tools را فراموش نکنید و حداقل در هفته ۲-۳ بار به آن سر بزنید و تغییرات را همیشه آنالیز کنید.
  • پاک سازی مطالب تکراری ( Duplicate Content ) را سریعا انجام دهید.سعی کنید بین مطالب ارتباط برقرار کنید.
  • حداقل در ماه یک بار لینک های خود را بررسی کنید و لینک های اسپم و ضعیف را حذف کنید.
منبع : آویژه