تصورات اشتباه دربارۀ اتوماسیون بازاریابی

طبیعی نیست

اگر اتوماسیون بازاریابی را به‌درستی انجام دهیم، پیام باید انسانی به نظر بیاید. باید بفهمیم چرا مردم احساسی غلط نسبت به این‌گونه پیام‌ها دارند. کلمه‌ی اتوماسیون همیشه تداعی‌کننده‌ی استفاده از روبات‌ها و کامپیوترها است؛ اما برای اینکه در پروژه‌ی اتوماسیون بازاریابی موفق باشیم، باید فکر انسانی پشت ماجرا وجود داشته باشد. استفاده از اتوماسیون بازاریابی برای این است که پیام‌ها را به‌راحتی برای کاربران بفرستیم، اما اینکه محتوای آن چگونه باعث جذب مشتری شود به شما بستگی دارد.

اسپم است

همه‌ی ما می‌دانیم که چقدر پیام‌های اسپم منفور هستند. بهتر از همه، بازاریاب‌ها به‌خوبی می‌دانند که اسپم کردن چقدر تأثیر منفی بر کسب‌و‌کار دارد. پیام‌های اسپم، پیام‌های ناخواسته‌ای هستند که طی آن محتوای ناخواسته برای تعداد زیادی از افراد ارسال می‌شود، درحالی‌که پیام‌های اتوماسیون بازاریابی پیام‌های کاملاً مرتبط هستند که برای کسانی که به این پیام‌ها علاقه دارند، فرستاده می‌شوند.

برخلاف اسپم، پیام‌های اتوماسیون بازاریابی اکثراً شامل پیام‌های غیر تبلیغاتی نیز می‌شوند. با اینکه اتوماسیون بازاریابی به صورت طبیعی می‌تواند شامل پیام‌های تبلیغاتی باشد، اما هدف اصلی، پرورش دادن روابط مثبت با ارائه پیشنهاد ارزشمند به کاربران است که همیشه قرار نیست شامل فروش باشد.

آماده به راه‌اندازی است

این هم یکی دیگر از برداشت‌های اشتباه که از مفهوم اتوماسیون می‌شود. برخی بر این باور هستند که وقتی از اتوماسیون بازاریابی صحبت می‌کنیم، می‌توانیم با به‌کارگیری آن، کنار بنشینیم. به این ترتیب، تمام‌کارها به صورت خودکار انجام خواهند شد. درواقع اتوماسیون بازاریابی فرایندی کاملاً خودکار نیست. برای موفقیت هرچه بیشتر در اتوماسبون بازاریابی باید توجه و تغییرات دائمی وجود داشته باشد. بسیاری از افراد از تست A/B استفاده می‌کنند تا دریابند مخاطبان کدام سبک از محتواها، عناوین و طراحی‌ها را بیشتر می‌پسندند.

همان ایمیل مارکتینگ است

ایمیل یکی از اجزای اساسی اتوماسیون بازاریابی است، اما اتوماسیون بازاریابی فقط یک نام جدید برای ایمیل مارکتینگ نیست!

پیش از هر چیزی، نوع پیام‌هایی که در ایمیل مارکتینگ استفاده می‌شود با چیزی که در اتوماسیون بازاریابی استفاده می‌شود، کاملاً متفاوت است. وقتی درباره‌ی ایمیل مارکتینگ صحبت می‌کنیم، منظورمان فرستادن ایمیل تبلیغاتی برای مجموعه وسیعی از مردم است که دقیقاً کاری است که در اتوماسیون بازاریابی از آن اجتناب می‌کنیم. پیام‌های اتوماسیون بازاریابی پیام‌هایی هستند که بر اساس نیاز و علایق کاربر تنظیم‌شده‌اند. نرم‌افزارهای ایمیل مارکتینگ اصلی با چند لیست کار می‌کنند و این در حالی است که برنامه‌های اتوماسیون بازاریابی با فهرست‌های بسیار دقیق بخش‌بندی شده کار می‌کنند.

بازاریابی ایمیلی و اتوماسیون بازاریابی همچنین در عملکرد و بازخورد هم تفاوت دارند. در حالی که بازاریابی ایمیلی، اطلاعاتی مانند واکنش کاربران به پیام‌های شما را می‌دهند، نر‌افزارهای اتوماسیون بازاریابی بازخوردهای عمیق‌تر و قابل‌اندازه‌گیری‌تری را ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید : دیجیتال مارکتینگ

نتیجه گیری

با اینکه اتوماسیون بازاریابی دارای مزایای زیادی است، اما برای هرگونه کسب‌وکار راه‌حل ایده آلی نیست. برای بعضی از تجارت‌ها، تنها استفاده از ایمیل مارکتینگ کافی است. تحقیقات نشان می‌دهد بعضی از بازاریابان اعتقاد دارند اتوماسیون بازاریابی ارزش سرمایه‌گذاری را ندارد، اما بسیاری از این بازاریاب‌ها نمی‌توانند از پتانسیل کامل اتوماسیون بهره ببرند یا پایگاه اطلاعات کاملی را ندارند.

نکته‌ی کلیدی در استفاده از اتوماسیون بازاریابی این است که قبل از تصمیم به استفاده از آن، مطمئن شویم که وقت کافی و منابع مورد نیاز برای بهره‌جویی کامل از این نرم‌افزارها را داریم.

منبع: Moz